Üç gün sürecek eğitimlerin ilk gününde “sosyal bütünleşme” teması içinde Türk devletlerinin ortak tarih, dil, edebiyat ve sosyolojisi genel hatlarıyla anlatılacaktır. Etkinliğin ikinci ve üçüncü günlerinde ise, Türk dünyasına ait sorunlar daha detaylı olarak incelenecek ve Türk jeopolitiği, enerji, ortak alfabe, dış politika gibi hususlarda ortak politikalar geliştirme yolları tartışılacaktır. Ayrıca Türk Devletleri Teşkilatı bünyesinde kurumsallaşmanın neden önemli olduğu ve kültürel, siyasi ve ekonomik bütünleşmeyle bölgesel ve küresel hedefleri ortaya konacaktır.
|
GÜN/DERS |
SAAT/GÜN 15 Ekim |
AÇIKLAMA |
SOSYAL BÜTÜNLEŞME |
|||
|
1/1 |
10:30- 11:15 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Dünyası’nda Soğuk Savaş’tan Günümüze Bilimsel ve Kültürel İlişkiler |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Abdulvahap Kara |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Soğuk Savaş Sonrası Türk Dünyası |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu derste, Soğuk Savaş döneminden günümüze kadar Türk Dünyası'ndaki bilimsel ve kültürel ilişkiler genel hatlarıyla anlatılacaktır. Bu bağlamda Sovyetler Birliği’nin Türk halklarına yönelik asimilasyon politikalarının bilimsel ve kültürel alanlardaki etkileri; 1991’de bağımsızlık sonrası bu alanlarda yaşanan yeniden canlanma ve ortak alfabe çalışmaları; ayrıca, Türk Devletleri Teşkilatı ve diğer uluslararası yapıların katkılarıyla dil, eğitim ve sanatsal iş birliklerinin günümüzde nasıl şekillendiği üzerinde durulacaktır. |
|||||
|
1/2 |
11:30- 12:15 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Dünyası Ortak Dil ve Edebiyat Öğretiminde Yeni Yaklaşım ve Yöntemler |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Ali Yakıcı
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk Dünyasında Ortak Alfabe ve Düşünce |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Türk dünyasının Ortak Pazarını kurmak ve kalkınmada sürekliliği sağlamak için dil, kültür, edebiyat ve sanatta sağlam bir ortaklık oluşturmak ve bilimsel araştırmalarda böyle bir ortaklığın güç ve desteğini almak önemlidir. Bu derste, Türk dünyasının geleceğinin belirlenmesinde etkin olacak hedef kitleye ortak dil, düşünce ve edebiyattaki yeni gelişme ve yöntemleri aktarmak ve tartışmak amaçlanmaktadır.
|
|||||
|
1/3 |
14:00-14:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Geçmişten Günümüze Orta Asya Türk Tarihi |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Ahmet Taşağıl |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk Siyasi Tarihi |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Ana hatları ile tarih sahnesinde ilk kez görülmelerinden günümüze kadar geçen süre içerisinde Türk boylarının serüvenleri anlatılarak öğrencilere Türk Dünyası’nın geçmişi hakkında bilgi vermek. Bu derste, Türklerin tarihte ilk kez görülmelerinden başlayarak günümüze kadar Orta Asya topraklarında ve Avrasya coğrafyasında cereyan eden Türklerin tarihi anlatılarak bir bakıma Türk Dünyası’nın geçmişi ve günümüze dikkat çekilecektir. Bu bağlamda Türklerin siyasi tarihlerinin yanında Türklerin yaşadığı dini, sosyal, kültürel olaylar bağlamında Orta Asya Türk Tarihi hakkında bilgi verilecektir. |
|||||
|
1/4 |
15:00-15:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Geçmişten Günümüze Türk-Rus İlişkileri ve Türk Dünyası |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Okan Yeşilot
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk-Rus İlişkiler Bağlamında Türk Siyasi Tarihi |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu derste, geçmişten günümüze Rus-Türk ilişkileri değerlendirilerek tarih, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler bağlamında iki ülkenin gelişen ilişkileri ve bu ilişkilerin Türk Dünyası’na etkilerinden bahsedilerek öğrencilere Türk Dünyası’nın dünü, bugünü ve yarını hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca bin yıllık Türk-Rus ilişkileri değerlendirilerek sözü edilen bu tarihi süreçte meydana gelen kırılma, dönüm noktaları üzerinden iki ülkenin ilişkileri değerlendirilerek bu ilişkilerin Türk Dünyası’nı nasıl etkilediğini ve geçmişten günümüze Türk Dünyası’nda Türk-Rus ilişkileri sonucunda hangi önemli olayların meydana geldiği öğrencilere aktarılacaktır.
|
|||||
|
1/5 |
16:00-16:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Dünyası ve Sosyal Bütünleşme |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Taner TATAR |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk Dünyasının İşlevsel ve Mana Etrafında Bütünleşmesinin Boyutları |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Sosyal bütünleşme bir tarafta işlevde ve normda birlikteliği, diğer tarafta da uygulamada (davranışta) bütünlüğü gerektirir. Başka bir ifadeyle ortak gaye istikametinde işbirliği içerisinde faaliyeti gerekli kılar. Böyle bir bütünleşmede keyfilikten ve düzensizlikten uzaklaşmanın yolu kurumsallaşmaktan geçer. Ancak bu yeterli değildir. Çünkü bütün kurumları içerecek ve kapsayacak mana birlikteliği de elzemdir. Amacımız sosyal bütünleşmenin kurumsal bütünleşmesini gerçekleştirmeye yönelik var olan kurumların işlevlerini güncelleme, olmayanları da ihdas etme politikalarını geliştirmektir. Ayrıca kurumlar arasında dayanışma ve bütünleşmeyi temin etmeye yönelik işlevsel boyuta ilave olarak mana etrafında bütünleşmenin ilkelerini belirleme amacı güdülmektedir. |
|||||
|
1/6 |
17:30-18:15 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Balkan Türklerinin Türkiye’ye Göçlerinin Siyasi ve Kültürel Açıdan Değerlendirilmesi |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Lütfi Özgür
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türkiye Perspektifinden Bulgaristan’da Siyasi Örgütlenme ve Kültürel Politikalar |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Balkan Türkleri Türkiye’yi her zaman öz vatanları bilmiş ve çeşitli vasilerle göç etmek zorunda kaldıklarında çoğunlukla Türkiye’yi tercih etmişlerdir. Bu derste, özellikle Bulgaristan’dan Türkiye’ye yaşayan göçlerin nedenleri ve göç sonrasında Türkiye’de yerleşik hayata geçen Türklerin yaşadıkları ele alınacaktır. Bulgaristan’da yaşamaya devam eden Türklerin siyasi hayat içerisinde özellikle Hak ve Özgürlükler Hareketi (HÖH) bağlamında neler yaptıkları, Türkiye’de yaşayan çifte vatandaşlık statüsüne sahip kişilerin Bulgaristan seçimlerine katılımlarının nasıl sağlandığı, Türkiye hükûmetinin ve diğer Türk devletlerinin bu bağlamda politikalarının neler olduğuna değinilecektir. Derste, Balkan Türklerinin dernek faaliyetleri kapsamında ne tür faaliyetler yürüttüğü ve amaçlarının neler olduğu da ifade edilecektir. |
|||||
|
|
2.GÜN 16 Ekim |
|
TÜRK DÜNYASINDA GÜNCEL MESELELER-I |
|||
|
2/1 |
09:00- 09:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Dünyası Enerji Güvenliği Politikaları |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Dr. Öğr. Üyesi İshak TURAN |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Enerji Koridoru Olma Yönünde Türk Devletlerinin Rolü |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu derste, enerji güvenliğinin temel kavramları verilerek dünyada enerji görünümünün son 75 yılda ne yönde evrildiği ve bu doğrultuda ülkelerin nasıl enerji politikaları ve stratejileri geliştirdikleri anlatılacaktır. Daha sonra, Türk dünyasındaki ülkelerin enerji güvenliği açısından durumları ortaya konarak ortak enerji politikalarının geliştirilmesinin Türk dünyasına siyasi ve ekonomik açıdan nasıl katkılar sağlayacağı değerlendirilecektir. Rusya ve Çin’in etkili olduğu Orta Asya’da, Türki Cumhuriyetlerin bağımsız enerji politikaları geliştirmesinde önlerinde duran zorluklar ve bunlara yönelik çözüm önerileri de değerlendirilecektir. Ayrıca Rusya-Ukrayna savaşı bağlamında Avrupa enerji güvenliği bağlamında kazan-kazan prensibi içinde ortak bir politikanın nasıl geliştirileceği de ele alınacaktır. |
|||||
|
2/2 |
10:00- 10:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Güçlü Bir Türkiye ve Türk Dünyası |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Salih AYNURAL
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk Birliğinde Türkiye’nin Rolü ve Sorumlulukları |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Türk Dünyası geniş bir aile ancak bu geniş ailenin bireyleri maalesef birbirlerini yeterince tanımıyorlar. Bu nedenle dersimizde öğrencilerimize Türk Cumhuriyetleri ve Topluluklarının kısa tanıtımı yapılacak ve ayrıca Türkiye’nin sahip olduğu “Türk Dünyası’’ potansiyelini etkin bir şekilde değerlendirebilmesinin tek yolunun güçlü bir Türkiye olması gerektiği vurgulanacaktır.
|
|||||
|
2/3 |
11:00-11:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Lozan’dan Günümüze Yunanistan’da Azınlık Hakları: Batı Trakya Türkleri Örneği |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Doç. Dr. Ali Hüseyinoğlu
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Yunanistan’da Türk Azınlık Hakları |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu derste Yunanistan’da yaşayan Batı Trakya Müslüman Türk toplumunun temel meseleleri, geçmişten günümüze irdelenecektir. Ayrıca dersin son kısmında On İki Adalarda (Rodos ve İstanköy) yaşayan Türk toplumunun güncel durumuna değinilecektir. Bu dersin temel amacı Yunan hükümetlerinin son 100 yılda ülkedeki tarihi Türk azınlık varlığına yönelik politikalarına ışık tutmaktır. |
|||||
|
2/4 |
13:30-14:15 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Orta Asya Devletlerinde Dış Politika Yapımı ve Uygulanması |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Yaşar Sarı
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Bölgesel Rekabet ve İş Birliği Doğrultusunda Orta Asya Devletlerinin Dış Politika Stratejileri |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu ders öğrencilerin, Orta Asya devletlerinin dış politika yapılarını ve uygulamalarını derinlemesine anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bölgenin jeopolitik konumu, tarihi miras, kültürel zenginlikler ve ekonomik potansiyel gibi faktörlerin dış politikalara nasıl etki ettiği incelenecektir. Bunu yaparken, bölgenin tarihi İpek Yolu üzerinde yer alması, enerji kaynaklarına sahip olması ve büyük güçlerin ilgi alanında bulunması gibi faktörlerin dış politika tercihlerine nasıl etkilediği üzerinde de durulacaktır. Türk Devletleri Teşkilatı, Şanghay İşbirliği Örgütü, Avrasya Ekonomik Birliği, Kollektif Güvenlik Antlaşma Teşkilatı gibi bölgesel yapılanmaların Orta Asya devletlerinin dış politikalarına etkisi incelenecektir. Ayrıca, Rusya, Çin, ABD ve Avrupa Birliği gibi büyük güçler ile Türkiye, İran ve Hindistan gibi bölgesel güçlerin Orta Asya’daki çıkarları ve bölge devletleriyle ilişkileri üzerinde durulacaktır. |
|||||
|
2/5 |
14:30-15:15 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Uygur Türkleri Kültürünün Tarihsel Gelişimi ve Bugünkü Durumu |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Erkin Emet |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Uygur Türklerinin Tarihsel Kültürel Mirası ve Yaşadığı Sorunlar |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Kültür, tarihsel, toplumsal gelişme süreci içinde yaratılan bütün maddi ve manevi değerler ile bunları yaratmada, sonraki nesillere iletmede kullanılan, insanın doğal ve toplumsal çevresine egemenliğinin ölçüsünü gösteren araçların bütünü. Dil, edebiyat, tarih, din, musiki, dünya görüşü, örf ve âdet gibi kültür unsurları arasında elle tutulur gözle görülür sanat eserlerinin özel bir yeri vardır. Onun için sanat tarihi aynı zamanda bir kültür tarihi, insanlığın sanat kültürlerinin bir tarihidir. Türk kültürü dünyanın sayılı, en büyük ve zengin kültürlerinden birisidir. Uygur Kültürü ise Türk kültürünün önemli bir parçasıdır. Doğu Türkistan’ın Turfan yöresinde, Bezeklik ve Mortuk kazılarında bulunan mâbedlerde, Uygur Türkçesi ile yazılmış birçok eser elde edilmiştir. Minyatürler ve mâbedlerdeki freskler bu sanat dallarının en üstün örnekleridir. Bunlar Hint ve İran minyatürüne kaynak ve örnek olmuşlardır. Uygur Türkleri yerleşik yüksek medeniyetin örnekleri olan büyük şehirler kurmuşlar veya geliştirmişlerdir. Doğu Türkistan'da Karabalasagun, Beş-Balık, hoço, Yargul, Hotan, Yarkent, Kaşgar, Kanço, Çerçen gibi büyük şehirler kurmuş, bunları saray, mâbed gibi yapılarla doldurmuşlardır. Eski çağlarda Uygur ülkelerini gezen ve anılarını yazan yabancılar; bu ülkede gelişmiş bir tiyatro sanatı gördüklerini anlatıyorlar. Uygur Türkleri tiyatroyu Müslümanlığı kabul ettikten sonra da sürdürmüşlerdir. Ben bu derste Uygur Türklerini ve kültürlerini tarihselden bugüne bir özet şeklinde verdikten sonra, bugünkü durumunu vermeye çalışacağım.
|
|||||
|
2/6 |
16:30-17:15 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Kırım Türklerinin Tarihsel Varlığı ve Kültürel Hayatı |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Süleyman Gence |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Kırım Türklerinin Kökeni |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Kırım Türklerinin tarihsel önemi, tarihleri boyunca yaşadıkları önemli olaylar, yerler, mevcut coğrafyadaki durumları anlatılacaktır. Kırım Türklerinin edebiyat, sanat, dil ve kültür geneline ait bilgilerin verilmesi sağlanacaktır. Ayrıca Ukrayna-Rusya savaşı dolayısıyla Kırım’da yaşananlar, Kırım Türklerinin savaşın taraflarına bakış açıları ve savaş dolayısıyla Türkiye’ye göç edenlerin durumları hakkında da bilgi verilecektir. |
|||||
|
|
3.GÜN 17 Ekim |
|
TÜRK DÜNYASI TEŞKİLATI VE DIŞ İLİŞKİLER |
|||
|
3/1 |
10:00- 10:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Dünyası |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Öğr. Gör. Dr. Taner Zorbay |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk Jeopolitiğinin İnşası |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu derste, Türk Dünyası, tarihi arka plan, coğrafi dağılım ve jeopolitik durum açısından ele alınacaktır. Ayrıca farklı dönemlerde Türk Dünyası içinde yer alan ülkelerin gerek jeopolitik ve gerekse de askeri ve ekonomik açıdan dünya siyasetine ve ulusal politika eylemlerine bakışla Türk Dünyası açısından nasıl bir ortaklık ve gelecek inşası öngörüldüğü üzerinde de durulacaktır. |
|||||
|
3/2 |
11:00- 11:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Dünyasının Dış İlişkileri |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Çağla Gül Yesevi
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Soğuk Savaş Sonrasında Türk Cumhuriyetlerinin Dış Politikası |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu ders, Sovyetler Birliği’nin yıkılması ardından kurulan Türk Cumhuriyetlerinin dış dünya ile siyasi, ekonomik ve kültürel ilişkilerini alandaki gelişmeler, yeni tartışmalar ve kavramlar ışığında incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda Türk Cumhuriyetleri’nin Çin, Rusya, ABD ve AB ile ilişkileri değerlendirilecektir.
|
|||||
|
3/3 |
12:00-12:45 Ders Saati: 1 |
DERS ADI: |
Türk Devletleri Teşkilatı |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Asem Nauşabayeva Hekimoğlu
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Türk Dünyasının Kurumsallaşma Politikası |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu derste, “Uluslararası Sistem ve Uluslararası Örgütler”, “Türk Devletleri Ekonomik İlişikleri”, “Türk Dünyası Siyasi ve Kültürel Entegrasyonu”, “Türk Devletleri ve Bölgesel Entegrasyon”, Türk Devletler Teşkilatının Uluslararası Güç Dengesi Sistemindeki Rolü”, Türk Devletler Teşkilatı ve Türk Dünyası” başlıklı konularla, alandaki son gelişmelerin, güncel literatürün, tartışmaların ortaya konulması, genel bir çerçeve çizilerek TDT’nin bölgesel ve uluslararası jeopolitik alandaki konumunun aydınlatılması amaçlanmaktadır.
|
|||||
|
3/4 3/5 |
14:00-15:30 Blok Ders Saati: 2 |
DERS ADI: |
Türk Devletleri Teşkilatı Simülasyonu |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Doç. Dr. Ali Onur Özçelik |
|||||
|
DERS KONUSU: |
Uygulamalı Eğitim: Türk Devletleri Teşkilatının Siyasi ve Ekonomik Derinleşmesi |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Bu simülasyon dersinde, Türk Devletleri Teşkilatı'nın (TDT) yapısı, işleyişi ve üye ülkeler arasındaki iş birliği süreçleri ele alınacaktır. Ders boyunca katılımcılar, teşkilatın tarihsel gelişimi, üye ve gözlemci ülkeler arasındaki stratejik ve kültürel bağlar üzerinde duracak, TDT’nin küresel ve bölgesel hedeflerini tartışacaktır. Ayrıca, katılımcılar simülasyon yoluyla uluslararası bir toplantı ortamında karar alma süreçlerini deneyimleyecek, ekonomik, siyasi ve kültürel iş birliği projeleri üzerine görüşmeler yapacaktır. Amaç, öğrencilere TDT'nin işleyişine dair pratik bir anlayış kazandırmaktır. |
|||||
|
3/6 3/7 |
15:45-16:30 Blok Ders Saati: 2 |
DERS ADI: |
Film Analizi: Kırım Tatar Diasporasının Kültürel Diplomasisi |
|||
|
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: |
Prof. Dr. Didem Buhari
|
|||||
|
DERS KONUSU: |
Uygulamalı Eğitim: Türk Dünyasında Diasporanın Önemi |
|||||
|
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: |
Haytarma filminden kesitler gösterilerek Kırım Tatar diasporasının kültürel diplomasi stratejileri üzerine film analizi yapılacaktır. Sovyet ve bugünkü Rus tehdidi özdeşleştirmesi ile Kırım Tatar ulusunun bütünlüğünü sağlamaya yönelik kaygılar ele alınacaktır. |
|||||
Toplam Gün Sayısı: 3 |
Toplam Ders Sayısı=19 |
|